Україна щодня. Історія

Україна щодня. Історія – 4 листопада


  • ЗМІНА СОЮЗНИКА

1708 року Гетьман Іван Мазепа оголосив Петру I про свій перехід на сторону Швеції. У свій час Мазепа був союзником і особистим другом російського царя Петра I. Коли між Росією і Швецією почалася Північна війна, він надавав істотну підтримку російському самодержцю так, як і в Азовській кампанії проти турків і татар. Петро довіряв своєму другові та сподвижникові та не вірив доносам про можливе віроломство гетьмана. В ході Північної війни виникла ситуація, коли посилилося невдоволення московською владою.

Свою роль зіграли кілька факторів. Це і масова загибель козаків, які не розуміли своєї участі у війні між Росією і Швецією, і ставлення цивільного населення до факту утримання російського війська і безпосередньої участі в будівництві фортець і укріплень. Народ України боявся втратити незалежність козацького війська від царської армії. Коли Мазепа дізнався про те, що Росія не зможе вберегти кордону України від вторгнення шведів і поляків, було прийнято рішення підстрахуватися.

Так почалися переговори зі шведським королем Карлом XII і польським королем Станіславом Лещинським. За іншою версією Мазепа просто образився на Петра, який не зміг протистояти армії супротивника, підставивши Україну під нищівний удар.

  • ПОТЯГ ВІДЕНЬ-ЛЬВІВ

1861 року на залізничний вокзал у Львові прибув перший потяг із Відня. Будівництво залізниці, яка з’єднає Галичину та Відень, тривало кілька десятків років через брак фінансування. Лише з скасуванням кріпосного права в імперії Габсбургів австрійським урядом було знову піднято питання про спорудження першої черги магістралі. Будівництво велося за допомогою примітивних знарядь праці. Заробітна плата виявилася дуже низькою, а трудитися простому люду доводилося на знос.

Стокілометрова траса була здана з недоліками достроково до дня народження ерцгерцога Карла Людвіга. «Первісток» прибув до столиці Галичини о 14:30 і складався з чотирьох вагонів, прикрашених стрічками і квітами. Потяг отримав мужню назву «Ярослав». Новий вид транспорту викликав бурю захоплення серед різних верств населення, а першими його пасажирами стали члени акціонерного товариства і знатні персони.

  • ДМИТРО КЛЯЧКІВСЬКИЙ

Народився Провідник ОУН, організатор та перший командир УПА на Волині Дмитро Клячківський. Закінчив юридичний факультет Львівського університету. В 1932-1934 роках проходив термінову службу в польській армії. Працював в різних кооперативних організаціях Галичини. Був членом Збаразької організації спортивного товариства «Сокіл», яка знаходилась під сильним впливом Організації українських націоналістів. 1937 року Дмитро Клячківський був заарештований польською владою за звинуваченням в антидержавній діяльності.

Втім, провина не була доведена, і його звільнили. У 1940 році Клячківський стає членом референтури молодіжної організації ОУН, діє в підпіллі в Західній Україні. Був заарештований НКВС і на початку 1941 року засуджений до розстрілу. Пізніше вирок змінили на 10 років тюремного ув’язнення. Коли почалась війна, Клячківський втік з тюрми. 1941 року він був призначений обласним керівником ОУН(б) у Львові. Клячківський був одним з засновників Української повстанської армії, а у 1942-му став її головним командиром під ім’ям Клим Савур. З 1943 Клячківський – голова проводу ОУН на Південно-Західній Україні, організатор партизанських загонів.

Дмитро Клячківський брав участь в боях проти радянських партизанських з’єднань та загонів польської Армії Крайової. В серпні 1943 року Роман Шухевич замінив Клячківського на посаді голови проводу. Після закінчення війни Дмитро Клячківський очолив партизанські антирадянські загони на Волині. Проти нього було направлено близько 5 бригад, кавалерійський полк, танковий батальйон дивізії ім. Дзержинського. Дмитро Клячківський загинув у бою з частинами НКВС. В 1952 році його було посмертно нагороджено Золотим хрестом за заслуги перед ОУН з наданням звання полковника.

Залишити відповідь

Вподобати Правда ТУТ